Annual report Profiel van NS - Introductie

Voorwoord

NS is een bedrijf dat onlosmakelijk is verbonden met de Nederlandse samenleving. Elke dag weer helpen wij honderdduizenden mensen bij hun mobiliteitsbehoefte: mensen die naar hun werk of opleiding reizen, gezinnen die een dagje naar Artis gaan, vriendinnen die willen winkelen in Maastricht. Dat schept een grote verantwoordelijkheid.

In mijn eerste paar maanden heb ik NS leren kennen als een mensenbedrijf waar iedereen met volle overtuiging en betrokkenheid werkt. Van de operatie en het onderhoud tot het smeren van broodjes. Als ik een standplaats of werkplaats bezoek, zie ik vakmanschap, verantwoordelijkheid en klantgedrevenheid. Ik spreek ook bijna dagelijks klanten en krijg dan veel vragen. Regelmatig ontving ik een complimentje, maar ook nog te vaak ontmoette ik onbegrip. Bijvoorbeeld over het in- en uitchecken bij de overstap naar een andere vervoerder. Wij hebben nog veel te winnen.

Voor NS als bedrijf stond 2013 vooral in het teken van Fyra/V250. Ook in 2014 worden wij hier nog mee geconfronteerd: zo is er de juridische afwikkeling met AnsaldoBreda en start de Tweede Kamer de parlementaire enquête naar de aanbesteding van de HSL-Zuid en de V250. Het jaar 2013 was voor NS ook het jaar waarin wij verdere stappen hebben gezet in het realiseren van een naadloze reis van deur tot deur, met een 100% aandeel in Qbuzz, betere reisinformatie en prachtig vernieuwde stations als Rotterdam Centraal.

Om in de toekomst te kunnen blijven reizen en Nederland mobiel te houden, is duurzaam reizen belangrijk. Mobiliteit levert Nederland veel op economisch en sociaal gebied, maar kost ook het nodige aan milieu en gezondheid door uitstoot van CO2 en fijnstoffen. Fossiele brandstoffen raken op en het klimaat verandert. Als nationaal vervoerder willen wij koploper zijn in duurzame mobiliteit met een aantrekkelijk product. Duurzaamheid blijkt een drijfveer voor innovatie. Denk bijvoorbeeld aan de NS Groepsretour en het streven naar de inkoop van (nieuwe) groene stroom waarmee wij de duurzame energiemarkt kunnen laten groeien. Daarnaast zien we dat reizigers steeds bewuster kiezen voor duurzame alternatieven. Daarom is het des te belangrijker dat we duidelijk maken dat de trein een milieubewust alternatief is.

In dit verslag koppelen wij onze prestaties, governance en financiën aan de sociale, economische, maatschappelijke en duurzame context waarin wij met onze dienstverlening opereren. Dankzij deze wijze van ‘integrated reporting’ geven wij onze klanten en stakeholders nog beter inzicht in hoe wij werken en wat de impact van ons werk is op de wereld om ons heen.

Een jaarverslag is zowel de afsluiting van het voorbije jaar als de opstap naar het nieuwe. In 2014 geven wij onze nieuwe koers vorm: voor onze klanten en medewerkers willen wij dat 2014 het jaar wordt van operational excellence, met optimale dienstverlening voor reizigers. Ik zou graag zien dat in 2014 NS en partners in het openbaar vervoer gezamenlijk voor één doel gaan: de reiziger zo veilig en comfortabel mogelijk en naadloos van deur tot deur brengen.

Timo Huges

Timo Huges (links) in gesprek met Remco Wieland, directeur ketenbedrijf NS.