Klanttevredenheid over dienstverlening van Abellio Stabiel cijfer schone treinen

Reizigerspunctualiteit blijft achter bij de norm

In 2013 kwam 93,6% van onze treinen op het Nederlandse hoofdrailnet op tijd (5-minutennorm) aan. Daarmee voldeden wij aan de met het ministerie van IenM afgesproken doelstelling van 93,0% voor de aankomstpunctualiteit. Dat geldt niet voor onze reizigerspunctualiteit – waarbij wij niet alleen naar punctualiteit, maar ook naar gehaalde aansluitingen kijken. Die eindigde in 2013 met 90,0% lager dan in 2012 (90,9%). Oorzaken voor de lagere punctualiteitsscores zijn een toename van het aantal dagen met incidenten, enkele grote stationsverbouwingen en langdurige buitendienststellingen zoals op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven. Ook de winterse dagen in januari en februari hebben de punctualiteitsscores in 2013 beïnvloed. NS stelt alles in het werk om de punctualiteit naar het gewenste en vereiste niveau te brengen en vertraging voor reizigers tot een minimum te beperken.

Punctualiteit in concessies van Abellio

In het Verenigd Koninkrijk behaalde Abellio Greater Anglia een punctualiteit van 91,5%. Northern Rail scoorde 90,5% en Merseyrail 95,6%. Voor treinen in het Verenigd Koninkrijk geldt een andere punctualiteitsdefinitie dan in Nederland: 9.59 minuten voor Intercityservices en 4.59 minuten voor overig treinverkeer.

Claims bij vertragingen

2013 2012