Invloed van het weer op de dienstregeling Klantkennis

Beschikbaarheid van materieel

NS blijft investeren in modern en betrouwbaar materieel. Goed, veilig en comfortabel vervoer draagt immers bij aan de tevredenheid van onze klanten. Toch waren er in 2013 (t/m 3 december) 1.623 meldingen over een defect (2012: 1.568). Hoewel het investeren in de kwaliteit van het onderhoud zijn vruchten afwerpt, week de beschikbaarheid van treinen per dag nog te veel af van wat er voor de dienstregeling van NS nodig is. Het is een speerpunt voor 2014 om dit te verbeteren. Om materieel beschikbaar te houden, zijn wij vorig jaar bijvoorbeeld gestart met de realisatie van een nieuw technisch centrum bij Utrecht Centraal. De huidige technische centra bevinden zich in Amersfoort, Watergraafsmeer, Eindhoven, Arnhem, Groningen en Hengelo. Dankzij een technisch centrum kunnen wij materieelstoringen dichter bij de treindienst afhandelen. Het vermindert eveneens de materieelonttrekking en verhoogt de reservecapaciteit. In 2014-2015 komen er nog drie technische centra bij in Den Haag, Nijmegen en Zwolle. In totaal onttrekt NS dagelijks gemiddeld 14% van de vloot voor onderhoud, reparatie en revisie.

Nieuwe en moderne treinen

NS moderniseert 240 (rijtuig)bakken tot de nieuwe Intercity. In 2013 zijn 110 rijtuigen gemoderniseerd en waren er aan het eind van 2013 in totaal 192 bakken gereed. In 2013 zijn de laatste VIRM-dubbeldekstreinstellen voorzien van het informatiesysteem OBIS (On Board Information Services). In ruim 1.500 rijtuigen beschikken reizigers hierdoor over actuele reisinformatie en gratis wifi. De beschikbaarheid en capaciteit ervan verbeteren wij in samenwerking met T-Mobile. Tevens is in 2013 gestart met de projecten Intercity Nieuwe Generatie en Sprinter Nieuwe generatie, gericht op de aanschaf van treinstellen.