Partners in de reis van deur tot deur Toegang tot stations

Gebruik van de OV-chipkaart stijgt

De OV-chipkaart zorgt voor meer betaalgemak in het openbaar vervoer en vervangt de vele reisrechtproducten en strippenkaart. In 2013 hebben reizigers 21% meer in- en uitgecheckt met de OV-chipkaart dan in 2012. NS heeft in 2013 stappen gezet om het gebruik van en de overstap naar de OV-chipkaart verder te vereenvoudigen en te stimuleren.

Consumenten

NS is in overleg gegaan met consumentenorganisaties over het nieuwe Traject Vrij abonnement, dat in 2014 wordt ingevoerd als vervanger van de maand- en trajectkaart. Innovatief is dat abonnees hun traject afkopen en voor reizen buiten dit traject achteraf op rekening betalen. Verder heeft NS voorbereidingen getroffen voor de invoer van de eenmalige chipkaart voor incidentele reizigers. Die gaat het papieren kaartje vervangen.
Voor reizigers van zestig jaar en ouder zijn de keuzedagen alleen nog op de OV-chipkaart beschikbaar. Omdat sommige ouderen moeite hebben met de automaat, hebben abonnementhouders een gratis dagkaartje gekregen. Ze konden daarmee naar een NS-station, waar NS-medewerkers hen persoonlijk hielpen.

Zakelijk

In 2013 stapten veel grote zakelijke klanten over naar de nieuwe NS-Business Card. Deze biedt werkgevers meer mogelijkheden tot flexibiliteit en reizen-op-rekening bij alle OV in Nederland. Zij kunnen per bedrijf, afdeling of medewerker bepalen welke deur-tot-deurdiensten te gebruiken zijn en kunnen de combinatie van diensten eenvoudig online wijzigen. Via een campagne en advies maakten wij de zakelijke markt duidelijk dat zij tot 30% kunnen besparen op mobiliteitskosten. Bijvoorbeeld door leasekosten in te ruilen voor OV-kilometers en reistijd te gebruiken als werktijd.

Samenwerking met andere vervoerders

In het voorjaar van 2013 besloot NS samen met andere vervoerders dat het papieren NS-kaartje voorlopig nog geldig blijft bij andere vervoerders. Bovendien hoeven reizigers voor een reis met verschillende vervoerders niet twee keer het opstaptarief te betalen. Daarnaast werkten wij gezamenlijk aan een oplossing voor reizigers die recht hebben op langeafstandskorting en met hun OV-chipkaart overstappen op een andere vervoerder. Wij hebben ook samengewerkt aan het wederzijds accepteren van abonnementen op de OV-chipkaart, wat nodig is om naadloos reizen te kunnen aanbieden.