Toegang tot stations Auto parkeren

Toegankelijkheid van stations en treinen voor mensen met een functiebeperking

Bij NS staan ongeveer 9.000 klanten met een functiebeperking geregistreerd. Het aantal reizen waarbij assistentieverlening nodig was, bedroeg in 2013 bijna 65.000. NS wil dat mensen met een functiebeperking zo goed mogelijk met de trein kunnen reizen. In 2013 hebben wij samen met het ministerie van IenM en de CG-Raad onder klanten met een auditieve, visuele of motorische beperking een klantonderzoek gehouden over hoe zij hun reis per trein ervaren. Het algemene oordeel is net voldoende (6,4 voor mensen met een visuele beperking, 6,6 voor auditief en 6,2 voor motorisch), en daarmee nog verre van optimaal. Ook werd duidelijk dat klanten de onderdelen van de reis heel verschillend beleven.

Op basis van de uitkomsten willen wij de dienstverlening dan ook verder verbeteren. Zo willen wij de aanmeldtijd verkorten voor klanten die begeleiding nodig hebben. Daarnaast is in 2013 in nauw overleg met de CG-Raad en de Oogvereniging OV-chip Plus geïntroduceerd. Reizigers met een visuele beperking boeken hun treinreis telefonisch en hoeven niet meer in- en uit te checken met de OV-chipkaart. Daarnaast hebben wij onderzoek gedaan naar verbetering van materieel. Zo is bij Sprinters van het type SLT onderzoek gedaan naar manieren om de ruimte tussen perron en trein verder te verkleinen. De vierwagentreinstellen van de vernieuwde Intercity hebben in 2013 voorzieningen gekregen voor reizigers met auditieve en visuele beperkingen. Een voorbeeld hiervan is de signalering voor herkenbaarheid van de buitendeuren in de vorm van grote, witte driehoeken. In 2014 volgen de zeswagentreinstellen.