Fiets parkeren Inspanningen in reisinformatie

Van station naar eindbestemming

Reizigers ervaren het stuk van het station naar hun eindbestemming als het lastigste deel van hun reis. Op vier manieren wil NS deze schakel in het traject versnellen en vergemakkelijken.

OV-fiets

OV-fiets is hét duurzame vervoermiddel voor het vervoer van het station naar de eindbestemming. In 2013 groeide het aantal abonnees van 140.000 naar ruim 160.000. Er werden ruim 1,4 miljoen ritten gemaakt. Om aan de stijgende vraag te voldoen, openden wij veertien nieuwe huurlocaties, breidden wij twee locaties uit en kwamen er op meerdere plekken OV-fietsen bij. Deze zijn nu op ruim 250 locaties in Nederland te huur, het grootste deel bij NS-stations. De OV-fiets is ook te vinden bij metro- en busstations, in stadscentra, bij bedrijvenlocaties op P+R-terreinen en bij ferry’s. Op enkele grote huurlocaties bieden wij ook de elektrische OV-fiets en de elektrische NS-scooter aan.

NS Zonetaxi

In 2013 kwamen er 26 nieuwe locaties met de NS Zonetaxi bij. Het totaal komt daarmee op 49.

Greenwheels

Greenwheels wordt aangeboden in 97 steden op 1.648 straathoeken. Op 85 stations is een Greenwheels-auto beschikbaar.

Transfer

NS zorgt samen met ProRail voor veilige, logische en leesbare looproutes tussen de treinen, en tussen trein en aansluitend vervoer. In 2013 hebben wij drie grote stations – Utrecht Centraal, Leiden en Schiphol – uitgerust met technologie waarmee de reizigersstromen en wachttijden continu en gedetailleerd in kaart worden gebracht. Ook is een prototype ontwikkeld om reizigersstromen en wachttijden op alle stations te monitoren met gegevens uit OV-chipkaartpoortjes en paaltjes die op alle stations staan. Beide instrumenten leveren informatie op waarmee NS haar dienstverlening voor alle gebruikers van de stations verbetert.