Van station naar eindbestemming Winkels op het station

Inspanningen in reisinformatie

NS geeft per jaar zo’n 1,8 miljard reisadviezen. Over de reguliere dienstverlening, maar zeker ook tijdens werkzaamheden en verstoringen, willen wij onze klanten van hoogwaardig advies voorzien. In 2013 verschaften wij in bijna 87% van de voorgevallen ontregelingen tijdig informatie daar over. Dat ligt boven de hoogste jaarscore van 83,4% in 2010. In oktober haalden we de hoogste maandscore ooit voor deze indicator: 90,6%. De kwaliteit van de reisinformatie heeft in 2013 een impuls gekregen:

• Belangrijke mijlpaal was de afronding van de uitrol van Infoplus op de verkeersleidingsposten in juni. Dit systeem vertaalt logistieke informatie automatisch in reisinformatie voor de reiziger. Dit leidt tot kwalitatief betere en actuelere reisinformatie op borden op stations en via de omroep
  • Verder hebben wij ook de verstoringsinformatie op internet en in de mobiele apps verbeterd en zien klanten op het station wat werk aan het spoor betekent voor hun reis.
  • Om de reis van deur tot deur nog comfortabeler en gemakkelijker te laten verlopen, is de app Reisplanner Xtra uitgebreid met informatie over producten en diensten op het vertrek- of eindstation. Daarnaast is de app op een pilot-traject uitgebreid met een drukte-indicator voor de trein.
  • In 2013 is de overgang van reisinformatiepersoneel van ProRail naar NS afgerond.
  • Om naadloos OV te bevorderen, heeft NS in samenwerking met ProRail en het ministerie van IenM op negentien bus- en P&R-locaties in de buurt van een treinstation schermen neergezet met een overzicht van vertrekkende treinen. Reizigers die twijfelen tussen auto of OV kunnen bovendien met de verbeterde website Filewissel.nl eenvoudiger een keuze maken voor hun reis.
  • De onlinereisplanner van NS Hispeed is in 2013 uitgebreid met actuele reisinformatie voor nationaal en internationaal treinverkeer. Daarmee is NS Hispeed het eerste spoorbedrijf in Europa dat actuele reisinformatie geeft over internationale treinreizen.