Winkels op het station Ov-concessies in het Verenigd Koninkrijk

Openbaar vervoer in Europa

NS rijdt concessies in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. In 2013 maakten elke dag 1,1 miljoen klanten in deze landen gebruik van trein- en busdiensten van onze dochter Abellio. Het is onze ambitie om een solide en rendabel portfolio te realiseren en te behouden in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Scandinavië. Met stationsretail zijn wij actief in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en België.

Ons doel is het leveren van excellente dienstverlening aan reizigers in Nederland. Daarvoor maken wij gebruik van onze ervaringen in het buitenland. Daarnaast willen wij voorbereid zijn op de mogelijke liberalisering van het openbaar vervoer in Europa. Hiertoe leren wij hoe de concessiemarkt werkt en doen wij biedingscompetenties op. Doordat NS in het buitenland op competitieve markten actief is, leren wij hoe NS kostenefficiënter kan werken. In het buitenland leren wij ook dat gemiddeld goed niet goed genoeg is. Aandacht voor op het oog marginale maar concrete verbeteringen voor de reizigers draagt bij aan een excellente dienstverlening. Dit principe geldt uiteraard ook voor Nederland.

In de buitenlandse concessies van NS wordt ook de Nederlandse kennis en kunde gebruikt. Een voorbeeld hiervan is Bike & Go in Engeland: de Engelse variant op het Nederlandse OV-fiets is sinds augustus 2013 beschikbaar op 20 stations van de concessies Merseyrail, Northern Rail en Abellio Greater Anglia.

In 2013 stonden onze buitenlandse activiteiten in het teken van het verder verbeteren van de operationele dienstverlening, de rentabiliteit en het opschonen van onze portefeuille.