Ov-concessies in het Verenigd Koninkrijk Prijswinnende vervoerders

Concessies in Duitsland: focus op treinvervoer

In 2013 reed Abellio in Duitsland (bussen en treinen) en Tsjechië (bussen). Afgelopen jaar hebben wij besloten om het merendeel van onze busconcessies in deze landen te beëindigen en te focussen op treinvervoer in Duitsland. In het najaar van 2013 is vervolgens de verkoop van VM & Werner (Duitsland) aan Transport Capital AG en Probobus (Tsjechië) aan Arriva afgerond. De kleine maar winstgevende busconcessie KVG blijft voorlopig in ons portfolio.

Abellio won in 2013 de grensoverschrijdende Niederrhein Netz-concessie, de verbinding tussen Düsseldorf en Arnhem voor voornamelijk forenzen. Wij rijden hier vanaf december 2016. Ook wonnen wij de railconcessie MDSB II (centraal Duitsland). De huidige contractant en enig tegenbieder DB Regio vocht deze beslissing vervolgens aan. De hieruit volgende procedure duurde zo lang dat Abellio eind september genoodzaakt was zich terug te trekken: de leverancier kon niet meer garanderen dat de vereiste nieuwe treinen voor half 2016 geleverd zouden worden, waardoor wij onoverzienbare financiële risico’s zouden lopen.

Abellio Greater Anglia  354.000
Northern Rail  263.000