Vorig resultaat Volgend resultaat

Stijging van bezetting in daluren Energieverbruik door treinen in Nederland

Energieverbruik verminderen

NS onderscheidt twee soorten energieverbruik. Het facilitaire energieverbruik betreft het verbruik in de kantoren, werkplaatsen en stations. Het energieverbruik voor vervoer betreft alle energie die verbruikt wordt voor het rijden, verlichten en verwarmen van treinen en bussen. De CO2-uitstoot van NS wordt grotendeels bepaald door het vervoersproces (90%) en voor een kleiner deel door facilitaire energie (10%).

Sinds 2011 werken wij in Nederland met de spoorsector volgens de Meerjaren Afspraken (MJA3), die de overheid met vele sectoren maakt om de energiebesparing van 2% per jaar te halen. Dit is ook bevestigd in het SER-energieakkoord voor duurzame groei dat NS mede heeft ondertekend. Doel voor NS is tussen 2011-2016 jaarlijks een efficiëntieverbetering van minimaal 2% op het totale energieverbruik (facilitair en vervoer). Voor het energieverbruik door treinen in Nederland hanteert NS het ambitieuzere doel van jaarlijks 5% voor de periode 2011-2016; dat is hoger dan nodig voor MJA3, maar een bewuste keuze. In 2013 werd bekend dat van alle sectoren in de MJA3 in 2012 de railsector de grootste reductie (3,3%) wist te behalen.