Energieverbruik verminderen Energieverbruik door treinen in Verenigd Koninkrijk

Energieverbruik door treinen in Nederland

In 2013 verbruikten de treinen van NS Reizigers en Hispeed in Nederland 1,23 TWh elektriciteit (1,28 TWh in 2012), wat ongeveer gelijk is aan het jaarlijkse stroomverbruik van alle huishoudens in de stad Amsterdam. Daarnaast verbruikten we 3,8 miljoen liter diesel (4,3 miljoen liter in 2012). Verbetering van de energie-efficiëntie bereiken wij door de maximale inzet van moderne treinen met lager energieverbruik, zoals de nieuwe Sprinter en de gemoderniseerde Intercity en door EnergieZuinig Rijden: snel optrekken en lang laten uitrollen. In 2013 hebben wij daarnaast EnergieZuinig Opstellen van materieel uitgerold over vrijwel alle opstellocaties. NS stuurt hier op het duurzaam wegzetten van treinen als ze langere tijd niet worden gebruikt, dus met de verlichting en verwarming uit (2013: effect ongeveer 10 GWh). In 2013 realiseerden wij met bovenstaande maatregelen een verbetering van de Energie Efficiëntie Index van 4,7%-punt (3,2%-punt in 2012): in drie jaar tijd is dit al een verbetering van 14,5%-punt.

In 2013 was in Nederland de CO2-uitstoot 30,1 gram per reizigerskilometer (met een uitstoot van circa 512 kton per jaar). Dat is 1,1 gram minder uitstoot dan in 2012 (31,2), oftewel een verbetering van 3,5%.