Energieverbruik door bussen Duurzame energie: stroom vergroenen

Facilitair energieverbruik verminderen

NS wil het energieverbruik op stations en in kantoren en werkplaatsen met 2% per jaar verminderen. Dit doen wij onder andere door meer gebruik te maken van warmte- en koudeopslag (WKO) en door vervanging van minder zuinige installaties of verlichting. Het verbruik van de totale hoeveelheid facilitaire energie in 2013 is in de loop van 2014 bekend. In 2012 verbruikten wij 71 GWh elektriciteit, 7 miljoen m3 gas en 38 TJ warmte voor facilitaire doeleinden. In 2013 had NS 5 WKO’s in gebruik. Verschillende gebouwen in de stationsomgeving worden zo dankzij NS verwarmd en gekoeld op een duurzame manier.

NS heeft samen met ProRail een duurzaamheidsscan voor stations ontwikkeld. Er zijn intussen ongeveer 100 stations geanalyseerd. De gemiddelde score van deze stations is 5,9 op een schaal van 10. In overleg bepalen NS en ProRail nog tot welke score de stations de komende jaren verbeterd gaan worden.

In 2013 hebben wij door oplevering van de ‘tussenbemetering’ meer inzicht gekregen in het energieverbruik per gebruiker (zoals per winkel). Dit inzicht gaat bijdragen aan de sturing op energiebesparing.

NedTrain is in 2013 gestart met de bouw van technische centra. Deze gebouwen voldoen aan het 4-sterrenlabel van Breeam.