Lozingen via toiletten Duurzaam inkopen

Ontmoetingen mogelijk maken, mensen verbinden

NS staat midden in de samenleving en is van en voor iedereen. Menselijk contact geeft verbinding en maakt het leven prettiger en rijker. Door mensen de kans te geven om in de trein en op het station contact te maken en met elkaar in gesprek te gaan, ontstaat een positievere sfeer en beleving.

In onze treinen en op onze stations ontmoeten dagelijks meer dan 1 miljoen mensen van uiteenlopende huidskleur, sociale achtergrond en geloofsovertuiging elkaar. De reis is het middel, contact tussen mensen het resultaat. In de trein en op haar stations faciliteert NS ontmoetingen. Om die ontmoetingen laagdrempeliger te maken, organiseert NS een aantal keer per jaar de Social Coupé: een initiatief van twee studenten die zich zorgen maken over de verschraling van het contact in de trein door de opkomst van smartphones, tablets et cetera. In een speciaal ingerichte treincoupé stellen wij reizigers in de gelegenheid met elkaar te praten over een maatschappelijk onderwerp. In 2013 behandelde de Social Coupé de thema’s ‘durftevragen’, ‘de week van de dialoog’ en ‘eenzaamheid onder ouderen’.

Het faciliteren van werken tijdens het reizen is een andere manier om ontmoetingen tot stand te brengen. Bijvoorbeeld door vergader- en werkplekken op stations en werkfaciliteiten in de trein (stopcontacten, wifi). In 2013 waren er Seats2meet-vestigingen op 3 stations, Regus | NS station2station op 11 stations en NS Hispeed Lounges met werk- en vergadermogelijkheden op 3 stations.